
CORRESPONDENCE

Controversy over Coverage of North Korea
The simple reality is that for most people

most of the time*including far too many
elected policy makers*the mainstream

press in general and the elite print media

in particular provide a day-to-day under-
standing of global challenges to U.S. inter-

ests. According to democratic press theory,
there is nothing inherently problematic

here. A privately owned press operating in

an open society and protected from gov-
ernment intervention will provide a free

marketplace of ideas in which a wide range

of claims and evidence are made available
as grist for arriving at an informed opinion.

But as Hugh Gusterson ably makes clear in

his well-documented essay, ‘‘Paranoid, Pot-
bellied Stalinist Gets Nuclear Weapons:

How the U.S. Print Media Cover North

Korea’’ (15.1, March 2008, pp. 21!42), the
press has provided nothing of the sort in

the case of North Korea’s nuclear threat,

real or imagined. Indeed, if journalism
provides us with the first rough draft of

history, as cliché suggests, then Gusterson

gives us ample reason to regret it is the
only draft most people are likely to see.

Contrary to all textbook expectations

for a free press, Gusterson shows in dis-
turbing detail how journalists from news

organizations ranging from the New York

Times and the Washington Post to the
Associated Press and USA Today have

covered North Korea’s nuclear weapons

program and the collapse of the Agreed
Framework of the early 1990s. Press perfor-

mance has been ‘‘deeply flawed’’ in ways,

consciously or not, that stack the deck in
favor of force rather than diplomacy, and

reinforce the most hostile assertions of the

Bush administration about North Korean

capabilities and intentions.
If journalism’s shortcomings toward

North Korea were merely an unhappy excep-

tion, that might be one thing. But that isn’t
the case. The elite press made exactly the

same mistakes, followed precisely the same
flawed path, helped produce the same

dangerous body of opinion that led to

support for the 2003 invasion of the senior
partner in GeorgeW. Bush’s ‘‘axis of evil,’’ Iraq,

and is doing much the same today with its

junior partner, Iran. In this regard, Gusterson’s
case study is especially timely and revealing.

Essentially, Gusterson’s complaint is

that the press has for the most part
portrayed the collapse of the Agreed Fra-

mework in one-sided fashion, as wholly the

doing of a backward nation of liars, cheats,
and blackmailers, an ‘‘isolated, bankrupt

Hermit Kingdom,’’ in the words of a writer

for the New York Times, whose leader, again
in the words of the Times, is a ‘‘potbellied,

five-foot-three paranoid Stalinist who likes

to watch Daffy Duck cartoons.’’ Well, yes.
But could there be another dimension to all

of this? Gusterson thinks so, and quotes

Leon Sigal, director of the Northeast Asia
Cooperative Security Project at the Social

Science Research Council, who makes a

persuasive argument to the effect that ‘‘In
fact, it was the United States that reneged

on the 1994 Agreed Framework by failing

to reward North Korea’s good behavior,’’
and, above all, failed to move toward ‘‘full

normalization of political and economic

relations’’ as had been promised.
It is important to note that Gusterson

is careful not to suggest that the failure of

Nonproliferation Review, Vol. 15, No. 2, July 2008
ISSN 1073-6700 print/ISSN 1746-1766 online/08/020127-08

– 2008 The Monterey Institute of International Studies, James Martin Center for Nonproliferation Studies

DOI: 10.1080/10736700802117247



the framework is entirely the doing of the

United States by any means (and, therefore,

that the solution is for the press to ‘‘simply
flip the dominant narrative upside down’’).

Rather, his concern is that there ‘‘is another

side to the story, a side rarely provided in
mainstream American press accounts.’’

Absent a more nuanced understand-

ing of the North Korean dilemma in the
elite media, especially among attentive

foreign policy publics, public discourse

once again is skewed in ways that all too
recently have been shown to be extraordi-

narily costly in both human and policy

terms. My concern here is not so much
with the effects of journalism on popular

opinion as its effects on members of
Congress. Given the lack of political cour-

age that seems to characterize those in

Congress most likely to challenge the use
of military force if there is to be any

challenge at all, the performance of the

mainstream press takes on huge impor-
tance. Most elected officials simply aren’t

going to place themselves too far outside

the acceptable boundaries of discourse,
especially those enforced by the media.

Put simply, had the press done a better job

of investigating and challenging the claims
of the administration in the run-up to the

2003 invasion of Iraq, Democrats might

have been emboldened to think more
than twice about voting for the October

2002 joint resolution authorizing use of

force against Iraq, particularly given that
the public at the time widely favored

diplomacy over military action.

There is an interesting question in all
of this that begs to be asked. If the press

failed so badly, recently*and publicly*in

the case of Iraq by following a script written
in Washington, why are journalists so willing

to do the same with North Korea (and Iran)?

In my view, such willingness has far deeper

roots than the recent past and can be traced

to the emergence after World War II of a
national security state born of nuclearism,

globalism, and corporatism that trans-

formed American civil society in ways great
and small that have never been fully

grasped. One of the key institutions that

underwent transformation was the press, at
least in terms of how it approaches foreign

affairs. Whether in the case of Iran in 1953,

or Vietnam up until way too late in the
game, or Latin and Central America through

the 1980s, or Africa during much of its post-

colonial period, the mainstream press saw
the world through a Cold War prism ground

in official Washington. True, the Cold War
ended and the ideological and military

confrontation with the Soviet Union faded

from the scene, but hardly did the national
security state wither away after 1989, not in

terms of the military-industrial complex, the

intelligence apparatus, the military alliance,
the nuclear regime. And most certainly not

in terms of global ambition was there a

withering away. Flash forward to September
11, 2001, and you see the morphing of the

national security state into the homeland

security state and the kindling of a new,
virulent militarism. If so much else has been

affected by these extraordinary states of

being, why not the institution of the press,
especially as it moved from the periphery of

the economy after WWII to the very center

and came to see its own best interests as
identical to those of the state?

The sort of compliant press described

by Gusterson most likely will continue, at
least until a disaster even greater than the

one represented by our invasion and stub-

born persistence in Iraq causes some sort of
tectonic plate shift in the public and

political will. Given that the Iraq experience

128 CORRESPONDENCE



wasn’t sufficient to the task, I hesitate to

imagine what that might be.

William A. Dorman

Professor Emeritus of Government and

Journalism
California State University, Sacramento

In his article ‘‘Paranoid, Potbellied Stalinist

Gets Nuclear Weapons,’’ Hugh Gusterson

offers a useful analysis of problems with
U.S. media coverage of North Korea and

how that coverage should be improved. His

criticisms reflect the concerns of many
journalism scholars that media stereotyping

can cause public bias and can eventually
hamper the policy-making process.

As a former South Korean journalist

who covered North Korea for several years
and made a dozen reporting trips to the

country, I have closely followed interna-

tional media reports on North Korea, and I
agree with Gusterson’s claims that media

coverage generally lacks diverse sourcing

and often misses important context. One of
the major problems is the media’s heavy

reliance on government sources. I have

done extensive research in this area, and
my content analysis of U.S. and South

Korean news reports on the six-party talks

on North Korea’s nuclear issue showed that
about 60 percent of the sources quoted

were government officials of the reporters’

respective country. Considering that the
talks involve six countries, this indicates

that the media are very dependent on their

own officials’ interpretations of the issues.
This raises concerns that the media could

become vulnerable to manipulation by a

government with an agenda.
Gusterson raises valid problems with

coverage of North Korea, but I would like to

emphasize the real obstacles that journal-

ists face in covering a country to which

they have extremely limited access. From

my own experience and from my survey of
U.S. and South Korean journalists who

covered North Korea, I can state confidently

that cultivating North Korean contacts is a
lot more difficult than Gusterson indicates.

Journalists frequently make failed attempts

to contact North Korean officials, and even
if reached, North Korean officials often

refuse to comment or offer comments

that are nothing different from what their
state-controlled media already said. This is

no excuse for biased or inaccurate report-

ing, but it is important to recognize that
lack of access poses a huge obstacle to

journalists trying to acquire key information.
So, what can be done to improve

coverage of North Korea? As Gusterson

points out, reporters should try to include
more context and diversify their sources.

He argues that opinions from academics

are largely ignored in news reports. I think
that not only journalists, but also scholars,

should try to address this issue. It would be

useful for experts to facilitate exchanges by
taking the initiative to share their informa-

tion and opinions with journalists. The

‘‘cloud of uncertainty’’ surrounding intelli-
gence on North Korea is ‘‘especially thick,’’

as Gusterson puts it, so coordinated efforts

between journalists and experts outside
the administration could be vital to provid-

ing a clearer picture to the public.

Hyunjin Seo

Ph.D. Student

Newhouse School of Public Communications,
Syracuse University

Syracuse, New York

Hugh Gusterson’s article on how the U.S.

print media covers North Korea is seriously

CORRESPONDENCE 129



flawed. Certainly, the media can always do

a better job. Nothing we write is ever

perfect, and I welcome and expect thought-
ful critiques. But Gusterson’s article is not

thoughtful and barely qualifies as a legit-

imate critique. It is a poorly argued and
cherry-picked presentation with little under-

standing of how the media work. In many

ways, it is no better than the political
commercials that twist or take out of context

a vote that a candidate may have once

made.
Gusterson makes little distinction be-

tween news stories and editorials, when in

fact there is a huge difference. Editorial
writers can say what they want; you cannot

lump them together willy-nilly with news
articles. He takes quotes out of context and

ignores many articles that dealt with the

issues that he says the print media either
downplayed or failed to address. A more

valid critique would have looked at the

totality of the coverage, not snippets that
seek to prove a predetermined argument.

Newspaper articles are written under

deadline pressure and sometimes have to
be cut for space at the last minute. Because

of that, not every nuance of this complex

issue can be explained exactly the same way
every time. And information that is sketchy

at first often gets better and more detailed

as sources fill in the gaps of knowledge. But
Gusterson almost always focuses on the

initial stories, not the more complex and

detailed narratives that came later.
For instance, he spends several pages

claiming that media organizations never

gave North Korea’s side of the story when
the Agreed Framework collapsed. Endnote

22 further states that ‘‘on rare occasions

where North Korean grievances are alluded
to, it is at the end of the article, where few

readers venture.’’ Then he gives four ex-

amples of such articles*i.e., the twenty-

seventh paragraph of a twenty-nine para-

graph New York Times story that appeared

on December 28, 2002, or an op-ed by
Jimmy Carter that appeared on October 11,

2006. He offers no qualification, simply

asserting that when North Korea’s grie-
vances are mentioned, it is at the end of

the article.

However, given his claims of exhaus-
tive research, it is difficult to believe that he

missed the fact that on October 21, 2002*
five days after news of Assistant Secretary of
State James Kelly’s meeting in Pyongyang

emerged*theWashington Post ran a 1,200-

word article that examined the very issues
that Gusterson claims were blithely ignored

by the major print media. The headline on
the article, by Doug Struck, my colleague at

the time in Northeast Asia, was: ‘‘For North

Korea, U.S. is Violator of Accords.’’
The article, datelined Seoul, started:

‘‘This is the view from the other side: North

Korea believes the United States has re-
peatedly broken agreements, harbors ideas

of attacking it and inexplicably refuses to

even talk to a government that desperately
wants better ties. . . . North Korea has long

seen the United States as the chief violator

of the pact. The heart of the agreement*
from North Korea’s perspective*was a

promise by the United States to end hostile

relations and normalize diplomatic and
economic ties. For years, North Korea has

complained bitterly that Washington failed

to deliver on that promise. The accusation,
while self-serving, has some merit, as is

conceded even by officials in the interna-

tional consortium created under the pact.’’
So much for burying this information

in the last paragraph. Gusterson is either

deliberately misleading his readers or is a
poor researcher.

This is but one example of how the

Washington Post tried to explain North

130 CORRESPONDENCE



Korean thinking to its readers. On February

22, 2005, for instance, I wrote a long article

on North Korea’s desire to hear Bush utter
the words ‘‘no hostile intent.’’ The article,

‘‘Three Little Words Matter to N. Korea,’’

explained why that diplomatic phrase was
so important to Pyongyang and why the

Bush administration had avoided saying it.

Again, Gusterson takes no notice of this, as
it does not appear to fit with the broad

brush with which he paints the print media.

Strangely, Gusterson ignores the fine
work done on North Korea by the foreign

correspondents for the Post, New York

Times, and other news organizations. In
my reporting, I generally focused on the

policy process in the U.S. government and
the diplomatic negotiations, but my collea-

gues overseas helped complete the picture

for our readers. Yet Gusterson, in his
footnotes, cites few articles by overseas

correspondents for American newspapers.

Gusterson also devotes a lot of space
to claiming that the print media only

provided one side of the Kelly meeting,

not the full picture. Again, this is incorrect.
A few weeks after the meeting North Korea

issued a statement denying it had admitted

to a uranium enrichment program, and I
often noted that in my stories, as did other

print reporters. Gusterson simply ignores

this fact.
As more information leaked out about

the fateful meeting, we added to the

picture. For instance, on April 20, 2003, I
quoted from the North Korean talking

points for its meeting with Kelly, which

had been obtained by a congressional staff
member. The article said that ‘‘the North

indicated it was prepared to be flexible in

four key areas: nuclear inspections, the light-
water reactor project required under a 1994

agreement, the future of U.S. forces on the

Korean Peninsula and North Korea’s devel-

opment and export of ballistic missiles.’’ The

staff member described it as ‘‘an invitation

to dialogue, and a missed opportunity.’’
There are many other examples to

disprove Gusterson’s thesis, but I won’t

belabor the point. However, I also find
disturbing his practice of selectively using

quotes.

For instance, he cites one of my
articles as an example of opinion-making,

giving this quote: ‘‘North Korea has a long

history of doing things simply . . . to bring
the world’s attention back to the Stalinist

state.’’ Journalists are trained to be wary of

ellipsis. Sure enough, Gusterson deleted the
words ‘‘for the benefit of American satel-

lites.’’ That offending sentence was actually
followed by two specific examples of

Pyongyang putting on a show for the

benefit of satellites*such as laying missiles
alongside a parade route, but not in the

actual parade itself. But readers would

never know that from the way Gusterson
rendered the quote.

Finally, Gusterson has the comical

view that reporters don’t reach out to the
North Koreans or that we love to rely on

anonymous sources. Nothing could be

further from the truth. At the Post, we
have tried repeatedly to meet and speak

with North Korean officials at the United

Nations and to obtain visas for travel to
North Korea; all have been denied, except

for permission to accompany the New

York Philharmonic’s February 2008 visit to
Pyongyang. Reporters detest anonymous

sources, and we work hard to not use them.

But, particularly on intelligence matters,
people who talk on the record get fired or

could face criminal prosecution. Unofficial

sources, in fact, often help us figure out
whether statements made by the president

or the secretary of state are false. Many of

the important stories of our age*such as

CORRESPONDENCE 131



Watergate or the exposure of CIA prisons

overseas*would never have been written

without the brave assistance of anonymous
sources.

Glenn Kessler
Diplomatic Correspondent

Washington Post

Washington, DC

Hugh Gusterson responds

I agree entirely with William Dorman’s

perceptive letter and appreciate the reac-

tion from Hyunjin Seo. However, I take

exception to Glenn Kessler’s arguments. In

his response to my article on print media

coverage of North Korea, Kessler accuses me

of cherry-picking data that fit my own

preconceptions; of ignoring newspaper ar-

ticles that question the U.S. government

line; of focusing unfairly on early coverage

of breaking stories, written under deadline

pressure, rather than subsequent articles

that got it right; of ignoring the distinction

between news stories and editorials; of

misconstruing the relationship between

reporters and anonymous sources; and,

more generally, of having ‘‘little understand-

ing of how the media work.’’ (I can dispense

with the last point immediately by noting

that my mother was a reporter and that I

grew up in a home abuzz with her phone

conversations with sources and editors.)

Since Kessler, who is a Washington

Post diplomatic correspondent, wrote some
of the stories I critique in my article, I would

have been surprised if he had embraced

the article’s argument. But I am dismayed
that this journalist whose work I have on

many occasions admired has, committing

the very sin he decries, cherry-picked my
article, twisting it into straw arguments that

are so much easier to tear down than the

ones I actually made. What is at stake here

is not only the precise argument I make

about the specific details of media cover-
age of North Korea but, more generally,

how pro-government bias*when it ex-

ists*works in U.S. newspaper coverage.
Kessler’s core argument is that I

cherry-pick media coverage of North Korea,

ignoring those instances where newspa-
pers do give North Korea’s side of the

argument. ‘‘Information that is sketchy at

first often gets better and more detailed as
sources fill in the gaps of knowledge. But

Gusterson almost always focuses on the

initial stories, not the more detailed narra-
tives that came later,’’ he writes. He focuses

in particular on press coverage of James
Kelly’s October 2002 confrontation with the

Koreans (saying I claim ‘‘that the print

media only provided one side of the Kelly
meeting, not the full picture’’), and on my

argument that North Korean grievances

against the United States get few column
inches. He gives particular prominence to

an exceptional Washington Post article by

Doug Struck on October 21, 2002, that does
enumerate North Korea’s grievances.

I am mystified that Kessler seems to

think that brandishing one or two articles

like Struck’s somehow discredits my argu-

ment. I state clearly that ‘‘it would be

wrong to suggest that [the North Korean

perspective] is completely censored out of

American media accounts, but it is so

marginalized that it takes special effort*a

sort of reading between the lines and

against the grain*to develop this point

of view, to bring it into focus and nourish it

with . . . facts and quotes.’’ In other words,

the Washington Post is not Pravda. North

Korea’s side of the story is muffled, not

censored out.

Let’s take the example of U.S. claims

that North Korea admitted to illicit uranium

132 CORRESPONDENCE



enrichment to explore how this works.

Although Kessler says I claim ‘‘that the print

media only provided one side of the Kelly
meeting, not the full picture,’’ I actually

discuss at some length an excellent article

by Don Oberdorfer, a former Washington
Post correspondent with unusually good

connections to the North Korean leader-

ship, published in the Post’s Outlook sec-
tion. I quote ten lines from the article, so I

hardly gloss it over. The article contradicts

the U.S. government’s version of the con-
frontation, saying that North Korean offi-

cials denied having admitted to a uranium

enrichment program. According to Kessler’s
argument, this new information should

have been incorporated into more detailed
and nuanced versions of the story in

subsequent coverage. Not so. In preparing

these comments I reread Kessler’s own
coverage of this story between the pub-

lication of Oberdorfer’s piece and the end

of the year. The six principal articles by
Kessler (November 13, 14, 21, 26, December

13 and 31, 2002) simply reiterate as fact

that the North Koreans admitted to enrich-
ing uranium, making no reference to the

questions Oberdorfer raised. As I argue in

my article, Oberdorfer’s claims were pub-
lished in the Post, but then it’s as if they

disappeared down a memory hole. If one

had not happened to read Oberdorfer’s
piece, one would have no idea that the

Kelly version of events had been ques-

tioned. And even for those who had read
Oberdorfer’s piece, its effect would be

buried beneath repetitious and formulaic

statements in subsequent coverage that
the North Koreans had confessed to en-

richment.

Exactly the same argument applies to
Doug Struck’s article retailing North Korea’s

grievances against the United States. First of

all, the article was buried on page 18, where

many readers would never encounter it (this

is, of course, hardly the fault of the reporter).

But most important of all, the themes the
article explores largely disappear from sub-

sequent coverage. For many readers, what

is not repeated is not absorbed.
Kessler also says that ‘‘Gusterson has

the comical view . . . that we love to rely on

anonymous sources.’’ Love to? Not quite. In
my March 12 luncheon debate with Kessler,

sponsored by Nonproliferation Review (a

recording of which is available on the
Review’s website) I went out of my way to

acknowledge the structural pressures that

can impel journalists, against their better
instincts, to use anonymous sources rather

than be beaten to stories by rivals. But
surely it is undeniable that the stories that

get newspapers into trouble are usually too

reliant on anonymous sources: Judith Mill-
er’s reporting on alleged weapons of mass

destruction in Iraq, the New York Times’

coverage of the Wen Ho Lee case, a front
page story in the New York Times in May

2005 that a Korean nuclear test was im-

minent, to give a few examples. I know
from friends who are journalists that offi-

cials’ increasing insistence in recent years

on being quoted anonymously worries
many of them, but that they are under

pressure from editors not to lose the story.

This is a problem that will not be fixed by
individual reporters or newspapers. But it

does need fixing. In my remarks on March

12, I suggested that newspapers adopt a
stronger collective code of conduct on this

matter.

Kessler defends the use of anon-
ymous sources by saying that ‘‘many of

the important stories of our age*such as

Watergate or the exposure of CIA prisons
overseas*would never have been written

without the brave assistance of anonymous

sources.’’ Can Kessler really not see the

CORRESPONDENCE 133



difference between an official risking his or

her career to tell the public about abuses of

power at the highest levels of government
and undersecretaries of state using the

cloak of anonymity to conceal partisan

distortions of diplomatic negotiations that
they would never make on the record? The

latter hardly qualify as whistleblowers.

Finally, Kessler says it is important to
distinguish news stories from editorials,

where there is more scope for partisan

opinion. Although my article mainly ana-
lyzes news stories, it does note whenever

an editorial is quoted. What I found dis-

turbing when doing the research for the
article was the way supposedly factual

news stories repeatedly left out important
parts of the story (such as U.S. obligations

to North Korea under the Agreed Frame-

work), as well as a recurrent smuggling of
opinion into news stories. I tried to show

how the same themes wash between news

and opinions pieces, demonstrating that
the distinction between the two genres is,

in U.S. newspaper practice, honored as

much in the breach as the observance.
In closing, let me take up Hyunjin

Seo’s point that North Korean sources are

hardly easy to access. She is, of course,
correct. My point was not that it is easy, but

that we should try harder, making more use

of underutilized resources such as the
KCNA website. There was a time when it

was difficult to get Russian or Chinese

officials to talk to Western journalists. That
is no longer the case. I look forward to the

day when we hear more North Korean

voices in our media*or, at the very least,

see more often the words, ‘‘North Korean
officials did not answer calls seeking com-

ment.’’

I also look forward to the day when
our newspapers tell us more often that the

U.S. and its allies had an imperfect record

in delivering fuel and building light water
reactors, as promised under the Agreed

Framework, that there are radically differ-

ent accounts of the vexed October 2002
meeting where the North Koreans suppo-

sedly admitted to an illicit uranium enrich-

ment program, that George Bush’s 2002
‘‘axis of evil’’ comments in his State of the

Union address were seen as deeply pro-
vocative in North Korea, and that at least

some factions in North Korea’s govern-

ment seem to have been seeking normal-
ized relations with the United States. Then

we will know that journalists are doing

what they do at their best (and what
Glenn Kessler does at his best): reporting

on all sides of the story.

* * * * *

In his article, ‘‘Wake Up, Stop Dreaming:
Reassessing Japan’s Reprocessing Program’’

(15.2, March 2008), Masafumi Takubo stated

on p. 71 that Japan had accumulated
‘‘nearly 45 MT of unseparated plutonium.’’

This figure actually refers to separated

plutonium and was correctly stated
throughout the rest of the article.

The Nonproliferation Review welcomes input from its readers and encourages a dialogue on

the topics covered and articles published in the journal. Please send all letters to Editor

Stephen Schwartz, stephen.schwartz@miis.edu. Be sure to include your contact information,

including mailing address. Letters may be edited for length, clarity, and style. The authors of

the correspondence published in this section maintain copyright # to their letters.

134 CORRESPONDENCE


